Black Friday växer för varje år och i Sverige förväntas årets rea den 24 november slå nya handelsrekord. Allt fler branscher hänger på och e-handeln står för en stor del av försäljningen. Tillsammans med Cyber Monday som inträffar tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och många börjar leta klappar.
Sådana shoppingdagar, tillsammans med julhandeln, ger svenska e-handlare stora möjligheter att öka sin försäljning, men då gäller det att vara väl förberedd. PayPal har sammanställt fyra rekommendationer baserat på data kring konsumentbeteende och försäljningsstatistik online för hur svenska e-handlare kan maximera sin försäljning under populära shoppingdagar som Black Friday.
1. Större typsnitt och knappar = fler köp
Tänk på vad som gör det möjligt för kunder att snabbt kunna förflytta sig från valet av produkt till kassan. Håll designen enkel och anpassningsbar till små skärmar, använd större typsnitt och knappar, samt minimera mängden information kunden måste uppge för att göra ett köp.
2. Erbjud så många betalningsmetoder du kan
Mer än 45 procent av onlinekundvagnar som överges gör det på betalningssidan, enligt en studie av BI Intelligence. För att undvika att bli en del av statistiken är det viktigt att som e-handlare tillhandahålla så många pålitliga och flexibla betalningslösningar som möjligt. Digitala plånböcker, mobilbetalningar, kontokort och kreditkort, ju fler val desto bättre.
3. E-post håller än
E-postmarknadsföring är fortfarande en av de mest effektiva metoderna för e-handlare att kommunicera med sina kunder med. Därför är det viktigt att ha en e-posttjänst som tillåter dig att informera om reor, kampanjer och annat, direkt till dina kunder. Att göra sådana utskick själv kan vara krångligt och ta tid, därför kan det vara värt att använda en befintlig tjänst och på så sätt ta vara på deras erfarenhet och vetskap om hur man bäst utformar ett säljande mejl.
4. Mobilshopping är på stark uppgång – se till att vara redo
Oavsett storleken på din e-handel så vill kunderna antingen surfa runt eller göra inköp med sin mobil. Mobil webbtrafik står nu för över 50 procent av all webbtrafik enligt StatCounter, ett företag som bevakar globalt Internet. Så det är viktigt att en e-handel är mobiloptimerad för att säkerställa att kunderna snabbt och enkelt kan navigera, söka, välja och betala. Detta är särskilt viktigt under stora shoppingdagar när det är svårare att hålla kundernas uppmärksamhet på grund av all konkurrens.
Jonas Breding, PayPal
”Shoppingdagar som Black Friday och andra blir allt viktigare för e-handlare. Svenska småföretag säljer fler och fler av sina produkter internationellt och idag är både Black Friday och Cyber Monday globala fenomen. Det gör att möjligheterna att öka sin försäljning kring sådana dagar är större än någonsin, och då gäller det att vara väl förberedd för att kunna maximera försäljningssiffrorna”, säger Jonas Breding, Skandinavienchef på PayPal.