Mathandeln på nätet ökar med 30 procent

E-handelstillväxten för livsmedelsmarknaden har ökat 30 procent globalt, vilket överstiger den totala handeln i FMCG, det visar en ny rapport från Kantar Worldpanel.
I rapporten Future of E-Commerce in FMCG framkommer att e-handel nu står för 4,6 procent av all FMCG-försäljning (snabbrörliga konsumentvaror).
Rapporten fastslår också att FMCG-marknaden kommer att vara värd 170 miljarder dollar år 2025, vilket motsvarar 10 procent av den totala marknaden.
Tillväxten för e-handel inom livsmedel drivs framförallt av Kina, USA, Sydkorea, Japan, Storbritannien och Frankrike. Förra året ökade värdet med 52 procent i Kina och 41 procent i Sydkorea.
“We know that e-commerce is still cannibalising offline purchases. However, there is growing evidence that online formats – in isolation – are no longer the best option for winning share. It’s about how online and offline work together to create a better shopper experience” säger Stéphane Roger, global shopper and retail director på Kantar Worldpanel.
Rapportens resultat baseras på beteendet av 500.000 konsumenter över Nord- och Sydamerika, Europa och Asien.
Här hittar du hela rapporten.