Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Mätföretaget Nielsen avslöjar Netflix tittarsiffror

För första gången kan Nielsen avslöja hur många tittare enskilda avsnitt, filmer eller dokumentärer har på Netflix.

Nielsen är idag den mätleverantör som har mätt Netflix under en längre tid och även kunnat leverera tittarsiffror till producenter för deras egna produktioner. Nu släpper man på tyglarna och visar alla tittarsiffror oavsett vem som producerat innehållet.

Netflix har inte godkänt mätningarna, men det är inget som Nielsen bryr sig om. För att komma runt Netflix svarta låda har Nielsen istället utvecklat en teknik som gör det möjligt att fånga upp ljudet hos tittaren och använda metadata för att ange titel, längd, datum och mer. Idag mäter man tittandet i 44.000 hushåll.

Men Netflix vill inte vara med i mätningen och ryter ifrån ”The data that Nielsen is reporting is not accurate, not even close, and does not reflect the viewing of these shows on Netflix,” i ett pressmeddelande.

Läs också: Infograf: Skandinavien i topp när det gäller Binge Racing

Trots det så fortsätter Nielsen att mäta tjänsten och gör det möjligt för producenter, filmbolag och fler att få tillgång till siffrorna.

Om man nu ändå ska lita på Nielsens siffror så har “The Defenders,” “Fuller House” och “House of Cards” likvärdiga tittarsiffror till några av de mest populära tv-programmen. Som exempel hade “The Defenders” i snitt 6,1 miljoner tittare under premiärveckan. Bara något färre tittare än exempelvis ”Big Bang Theory” har i snitt.

Siffrorna i den här artikeln gäller amerikanska marknaden.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.