Comscore som haft en mycket tuff tid med både börsras och revision firar att man fått två nya megakunder.
Den första är Cinemex som skrivit ett fem-årsavtal med Comcore för att skapa en hel dataplattform med tillhörande analyslösningar.
Samtidigt har man förlängt med Discovery.
Comscores mätningar i Sverige är begränsade till att de är huvudleverantör för MMS, som är valutan för rörlig bild. Men i resten av världen är man desto större. Genom köpet av Rentrak mäter man idag 95 procent av alla visningar på 29.000 biografer i 72 länder. Med nya kunden Cinemex adderas ytterligare 380 biografer i 120 amerikanska och mexikanska städer.
Discovery som väljer att förlänga sitt avtal med Comscore kommer nu även att använda tjänsterna TV Essentials och Campaign Ratings från Comscore. Man har även valt att fortsätta med OnDemand Essentials (ODE) och Digital Audience.
Discovery is committed to changing the current measurement paradigm in order to more accurately and efficiently capture video consumption across multiple platforms. As we accelerate our focus on providing consumers with the most compelling digital video and direct-to-consumer experiences, our agreements with Comscore underscore our commitment to innovating with a variety of partners to better capture cross-platform viewing and build new currency alternatives that can give advertisers and marketers the most complete, accurate and efficient measurement, förklarar Discovery.
Efter den här nyheten ökade Comscore med 24 procent på Nasdaq.