De som använder sig av ett MasterCard kommer i framtiden att kunna göra sådant som att kolla kontot, hålla koll på vad man handlat och annat kreditkortsrelaterat på meddelandetjänsten Facebook Messenger – genom att prata med en bot. MasterCard blir därmed ännu ett av företagen som ska använda sig av Facebooks “smarta” chatbots i meddelandetjänsten.
Dessa planer lanserades av kreditkortsföretaget under en konferens denna vecka, där man bland annat sade att denna chatbot kommer vara KAI, en konversationsplattform from Kasisto (företaget som först utvecklade Apples iPhone-assistent SIRI).
Tanken är att de som har ett kortkonto ska kunna fråga chatboten på Facebook frågor om sina konton, och utöver det bland annat få “utgifts-larm” och erbjudanden från MasterCard via Messenger.
Man inte först ut med att använda sig av chatbots inom ekonomisektorn – American Express var först ut några månader sedan, och det verkar också som att betaltjänsten PayPal har liknande planer för framtiden.
Läs mer: American Express – första finansiella organisationen som hoppar på Bot-tåget
Just nu så är MasterCard-boten i ett testläge, men enligt sitt pressmeddelande så kommer tjänsten att lanseras under det kommande året, med början i USA.