Unilever har tröttnat på att vänta på att IAB eller någon annan JIC ska lösa mätproblematiken. Därför har man tagit fram en egen global standard för att mäta kampanjer. Bakom sig ansluter nu Electronic Arts och Mastercard.
Vad det handlar om är att kunna mäta kampanjer på alla kanaler och alla enheter en så kallad cross-media-modell – TV, digitalt och sociala medier.
För att ens göra det möjligt har man även fått med sig Twitter, Facebook och Google bland jättarna. Även undersökningsföretagen Nielsen och Kantar Media har hoppat på. Inte för att de har så mycket val när gigantiska annonsörer säger att nu räcker det.
Mätmetoden testas just nu i USA, England och Indien.
One single measurement system is critical for us to improve our consumer experience, to avoid the bombardment [of ads] and to ensure that we can speak to the right people at the right frequency level, förklarar Unilever till The Drum.
Efter testerna i de första länderna kommer man att visa upp mätningen till fler globala annonsörer och få med dem. Målet är att få med alla så det här ska bli den nya globala standarden.
Här kommenterar Mastercard projektet:
Hur metoden faktiskt fungerar vet vi inte ännu. Men när den information kommer ut skriver vi såklart om det. Som sagt det här ska bli en global standard för globala annonsörer så ja, det kommer att påverka Sverige.