Onlinetidningen Mashable som nyligen köpts upp sparkar 50 personer och kommer att rikta in sig mer på tech-nyheter.
Publicisten Ziff Davis köpte upp Mashable för billiga 50 miljoner dollar, för inte allt för länge sedan. Bara för ett år sedan var Mashable värderad till 250 miljoner dollar. Men det visar sig ha varit mer luft än något annat vilket också förlusterna på sista raden bevisade.
Mashable började som en nyhetssajt för sociala medier. Sen upptäckte grundaren Pete Cashmore att man behöver stora volymer av besökare för att locka till sig annonsörer. Det var då de släppte sin bevakning av sociala medier och började istället med click-bait-artiklar likt svenska Newsner. Antalet läsare ökade snabbt och ligger idag på cirka 40 miljoner läsare i månaden. Grundaren blev dollarmiljonär.
Nu blir det hårdare tag på onlinetidningen vilket börjar med att man sparkar 50 personer och därefter ställer om innehållet till att bevaka tech-nyheter.
Det är tufft i onlinetidningsbranschen. Bara för någon vecka sedan berättade hypade BuzzFeed att man sparkar 100 personer. Flera stora onlinetidningar går med förlust och har problem med att säkra nytt riskkapital. De som kan ändrar om sin verksamhet och satsar på e-handel. Nästa år blir rensningens år för tidningsbranschen på nätet.