Idag börjar Martin som analytiker på Facebook

Martin Hehrne som varit onlineansvarig på MMS lämnar nu för att bli ansvarig för Research på Facebook i Norden. Vi fick en kort pratstund med honom om hans nya jobb på världens största sociala kanal.

Hur känns det nu att lämna MMS?

Det har varit en spännande och intressant resa under de drygt fyra år som jag varit på MMS. En tidsperiod då kartan för rörlig bild helt klart ändrats, från att nästan bara pratat om ”TV hemma i soffan” till konsumtion av rörlig bild överallt, oavsett plattform, skärm eller situation. Förändringen har medfört att det varit riktigt roliga och tuffa utmaningar i att fånga upp nya beteenden tillräckligt snabbt, och samtidigt skapa en stabil och robust modell för en medievaluta, som en hel bransch ska acceptera och använda.

Internationellt ligger Sverige långt fram både vad gäller teknik och tjänster, men även mätmetoder, något som märks vid internationella sammanhang.

Vad ser du mest fram emot på ditt nya jobb?

Jag kommer att jobba som measurement lead för den nordiska marknaden, med huvuduppdraget att ta fram strategiska case och identifiera nya samarbeten. Allt för att hjälpa annonsörer att bättre använda Facebook i sin kommunikation. Framförallt ser jag framemot att arbeta på ett internationellt företag med de resurser som finns där, både vad gäller personal och den enorma data som man sitter på.