Två tunga branschaktörer på de brittiska öarna står bakom lanseringen av en ny sajt där köpare och säljare av marknadsundersökningar kan hitta varandra. Köparna lägger ut förfrågningar, varav en kort beskrivning blir tillgänglig för vem som helst och sajten finansieras av att den som vill lägga ett bud på jobbet, får betala för att läsa hela förfrågan.
Research Exchange kallar Richard Waring och Dan McGuiness sin skapelse och vid en första anblick kan konceptet se ut som bara ännu en i mängden av offert-sajter. För undersökningsbranschen är dock potentialen större än så, eftersom så många köpare inte har tid att hålla koll på vilka leverantörer som verkligen är bra. Vem som helst kan påstå att de kan göra en marknadsundersökning, något som också görs i väldigt stor utsträckning. Effekten blir inte bara undermåliga beslutsunderlag för kunderna, utan också dåligt rykte för branschen och hela konceptet marknadsundersökning.
Det spännande med Research Exchange är att de kompetenta grundarna är i högsta grad aktiva i arbetet med sajten, dels genom att validera och godkänna de leverantörer som vill registrera sig, dels genom en blogg som syftar till att informera och utbilda alla användare, registrerade som oregistrerade. Lyckas den här tjänsten få spridning, kan den på allvar höja kvalitén och statusen i en bransch som förtjänar ett bättre rykte än den har idag.