Marknadsföringsknepet som ska få fler att välja print

Du vet att du har något stort på gång när News Corp hakar på din idé. I det här fallet handlar det om att få fler att välja print som marknadskanal. Knepet man kom på är minst sagt annorlunda.
News Corp i Australien ville marknadsföra The Great Night in Family Movie Collection som lanserades i veckan. För att få konsumenter att plocka upp tidningen och samtidigt marknadsföra filmerna kom man på idén att använda så kallad “Scenting technology”. Varje tidning fick lukten av popcorn.
Så här gick det till:


“The bold move demonstrates how newspapers could offer innovative and effective advertising solutions for marketers. It’s example of how newspapers stand out as a great sensory advertising medium, helping consumers cut through the clutter and deliver smart, relevant messages in a highly entertaining way,” berättar Tony Phillips som är CMO på News Corp Australia.
Just lukten av popcorn kom man fram till efter att ha letat efter något som skulle locka fram nostalgi hos både föräldrar och far-/morföräldrar.
“The scent of popcorn is instantly recognisable and inherently memorable, as are the 15 movie classics we have chosen to offer with our newspapers,” avslutar Tony Phillips.