Marknadsförarna lever inte som de lär – mäter inte sin ROI

Att hålla koll på sin ROI (Return on investment) är något som många inom marknadsföringsbranschen vill att företag ska göra. Ändå visar ny forskning att bara lite över en fjärdedel gör det själva. Samma undersökning visar också att företagen i stort inte är bra på att mäta digitala marketing-utgifter.

Rapporten kommer från Ruler Analytics, och marknadsförarnas ROI-mätningar får där bara 28, 6 av 100 på indexskalan. De som faktiskt är bäst på att använda sig av analys är detaljhandeln (som får full pott på skalan) tätt följda av turistindustrin (82,6 av 100 på indexskalan).

Läs mer: Trenderna som kommer revolutionera framtidens förhållande mellan kund och företag

De flesta företag håller såklart på med webbsideanalys, men det verkar som att väldigt få mäter “return on digital marketing spend”, alltså ROI:n på digital marknadsföring. Bara 28 procent tycks vara nyfikna. Är det inte dags för företagen att faktiskt börja hålla koll på vad som är den starkast växande marknadsarenan?