En sprillans ny studie från Chief Marketing Technologist visar hur viktigt nya teknologier blivit för marknadsförare.
En fjärdedel (26,9 procent) svarar i en undersökning att de håller på eller redan har strukturerat om marknads- och IT-avdelningen för att bättre kunna använda nya marknadsteknologier, som AI, prediktiva system och mer. 15 procent av de tillfrågade har ännu inte börjat göra om på jobbet men sa att de ska göra det inom 12 månader.
Att göra om på jobbet för att kunna hantera nya teknologier för att nå fram till konsumenter och synas i bruset är inte det endas sättet. Det gäller också att ha någon som är ansvarig. Hela 52,7 procent i studien har redan anställt eller utnämnt en så kallad martechchef (chef för marknadsteknologier). “Martech” är med andra buzzword att ha koll på.
Marknadsföring har blivit allt mer en datahanteringskonst. Inte bara förmågan att trolla med siffrorna utan även att få fram dem ifrån konsumenter, annonsplattformar och andra samarbetspartners.