Marknadsförare kämpar med att mäta kampanjer över flera kanaler

Tre fjärdedelar av globala marknadsförare kämpar med att mäta sina kampanjer över flera kanaler, det visar en ny studie från Kantar.

Kantar har frågat fler än 500 seniora marknadsförare i sin studie Getting Media Right: Marketing in Motion. Rapporten visar att majoriteten (76 procent) av globala marknadsförare har svårt att mäta sina kampanjer över flera kanaler och 46 procent anser att de inte har hittat rätt balans mellan digitalt och analoga medier.

Resultatet visar även att 84 procent av marknadsförare planerar att öka sina annonsinvesteringar i onlinevideo de närmaste 12 månaderna. Vidare planerar 70 procent öka annonseringen i sociala medier och 63 procent öka i podcasts. Samtidigt tänker 70 procent av marknadsförarna minska sina investeringar i tidskrifter och 66 procent minska i nyhetstidningar.

Jane Ostler, global head of media effectiveness, Kantar säger:

While the rapid growth in digital ad spend comes as no surprise, this new research indicates that marketers still have a long way to go when it comes to cross-channel measurement and proving ROI. The next 12 months will see huge changes for the industry, with the rise of newer channels, such as podcasts and advanced TV, and the move away from cookies set to transform the way advertisers target and measure campaigns.

Här kan du ladda ned den fullständiga rapporten. (Du måste ange dina uppgifter).