Marknadsförare är trogna Facebook tillsvidare

I en tidigare artikel skrev vi om anklagelserna mot Cambridge Analytica och Facebook och hur de tog information från cirka 50 miljoner Facebookanvändare. Följden av denna skandal är att fler nu vill ha mer information om de 1,4 miljarder personer som använder sig av Facebook, och marknadsförare vill detsamma.

Man kan lugnt säga att – Data talks and scandals walk.

Marknadsförare är nu som många andra oroliga över hur mycket information Facebook har om sina användare, men de är också ifrågasättande varför Facebook inte delar med sig av sina insikter och data. Marknadsföringsföretag vill alltså fortsätta använda sociala mediejätten men vill ha en del av kakan för att kunna bättre fokusera sitt material. Det är egentligen inte konstigt då Facebook är så överlägsna på den digitala annonseringsmarknaden.

“It’s disheartening to know that Facebook will let an analytical firm that is supporting political campaigns use all this profile data but they won’t give it to my clients,” berättade en marknadsförare på ett stort företag men som ville förbli anonym. “I got a phone call over the weekend [from a client] and I’m sure I’ve had a few pings here and there, but I’m sure that [more] will come.”

Den enda risken är att användare blir oroliga över informationen som potentiellt kan vara tagna från dem. Om personer slutar använda Facebook så kommer antalet nåbara konsumenter minska och i sin tur finns det risk att marknadsföringsföretag förflyttar sig till mer gynnsamma plattformar.

“If Facebook starts to lose its targeting prowess or if the #deletefacebook movement continues, investment would decline along with reduced targetable reach,” berättar en källa.

En annan talesperson som representerar företaget Periscope berättade dock att det inte bara är Cambridge Analytica och Facebook som är boven i detta stora drama, utan att det är också delvis användares fel att de lägger ut så mycket av sin information.

“It’s buyer beware—the personal information when we sign up for mortgages, credit cards, we’re giving away all that information,” berättar talespersonen. “We can’t trust that somebody is going to hold our information under lock and key.”