Tycker du som marknadsförare att det börjar bli lite mycket teknik? Digitala hack, nyhetsbrev, marketing automation, CRM, spåra kampanjer med Google Analytics och en massa annat. Det kommer inte att bli mindre av den varan framöver.
Contentbyrån med Jakob Rydberg i spetsen har skrivit denna spännande artikel som beskriver marknadsförarens framtid.
En dos marknadsföring, en dos IT och en dos kreativitet
Vi hör oftare ord som Chief Marketing Technologist och Growth Hacker, titlar som någonstans visar att det blåser förändringens vindar inom marknadsföringen. Stefan Krafft på Leadsius skrev nyligen ett inlägg om framtidens marknadsförare och att digital teknik på ett eller annat sätt är, eller bör vara, ett inslag i alla marknadsförares vardag. Han påpekar också att resultatet av allt tekniknyttjande är att vi måste bli mer relevanta och personliga, annars är allt bortkastat.
CMO
Marknadsavdelningarna har blivit en av de mest teknikberoende funktionerna på kort tid. År 2012 förutspådde Gartner Group att marknadschefen, när vi når 2017, kommer att spendera mer pengar på teknik än IT-chefen. Vi har hört det där ett tag nu, och det verkar inte finnas något som säger att det kommer bli annorlunda.
Någonstans i den här förändringen har nya typer av marknadsdiscipliner börjat framträda. På den internationella arenan, och kanske framför allt på de större företagen, pratas det om CMT – Chief Marketing Technologist – en person med ett brett kunnande inom teknik och marknadsföring. Inom startup-världen har Growth Hackern funnits ett tag.
Så, vilka är de här hypermoderna marknadsförarna och hur ser arbetet ut på en marknadsavdelning framöver?
Vad är en Chief Marketing Technologist?
I en Harvard Business Review-artikel kallas Chief Marketing Technologists för Change Agents eller Agents of Innovation. De hjälper till att jobba fram nya affärsmodeller med digital bäring, de hittar sätt att nå marknads- och affärsmål med marknadsteknologi (marketing automation t. ex.) och arbetar som sambandscentral mellan IT och marknad.
CMTs position
I en digital värld behövs mjukvara för att på olika sätt kunna arbeta med kunder. Det finns tusentals plattformar för att publicera innehåll, CRM-system och marketing automation-system vid sidan av lika många specialsystem för sociala medier, nyhetsbrev, content marketing och appar av allehanda slag. Vad ska ditt företag välja? Hur ska de fungera i ditt företags marknadsapparat och kanske påverka hela din affärsmodell? Hur kan dina kunder dra nytta av ert erbjudande när ni verkar digitalt?
Ja, det krävs en del av marknadsavdelningen och en CMT sitter där som en spindel i nätet för att möjliggöra förändring. CMT:n måste obehindrat kunna röra sig mellan marknadsavdelningen, IT-avdelningen och externa leverantörer.
Vad gör en Growth hacker?
Growth hacking, en term som kommer från startup-världen, handlar egentligen om samma sak som de områden en CMT sköter, men från det nystartade företagets perspektiv och betydligt mer operativ. Den som tituleras Growth Hacker beskrivs som en blandning av en utvecklare/programmerare och en marknadsförare.
En Growth Hacker vill med låg kostnad använda de medel som kreativitet, analytiskt tänkande och den digitala världen ger för att få uppmärksamhet och i slutänden sälja sin produkt eller tjänst. Smarta alternativ till traditionell marknadsföring och fiffiga ”hack” (använda eller utveckla små webbtrix, utnyttja digitala tjänster till max eller kanske modifiera dem), noggrant testat och ofta med en viss viral faktor. Facebook, Dropbox, AirBnB och Twitter sägs alla vara företag som lyckats tack vare ett growth hacking-tänk.
Det måste kanske sägas, det är inte lätt att hitta, eller vara, både en rätt teknisk person som kanske t.o.m. kan programmera (eller åtminstone har stor förståelse för utveckling) och samtidigt vara driven marknadsmässigt i de digitala domänerna. Hittar du en så ta denne fort!
Det finns oerhört mycket intressant att lära av growth hacking-kulturen för alla som arbetar med digital marknadsföring. Det jag skulle vilja lyfta fram speciellt är test-mentaliteten och det snabba agila förhållningssättet till arbetet. När du arbetar digitalt kan du få nästan omedelbar respons på vad som fungerar och inte fungerar. I DNA:t hos en Growth Hacker ligger att hela tiden att ställa upp hypoteser för hur hon eller han kan få fler människor att se produkten eller tjänsten. För att kunna agera på resultatet får inte arbetet dras i långbänk. A/B-testa, försök hitta en korrelation och en orsak till varför det gick bättre eller sämre och fortsätt att optimera dina aktivteter.
Vill du inspireras mer av growth hacking så föreslår jag att du läser start up-fantomen Andrew Chens blogginlägg från 2012, Growth Hacker is the new VP Marketing.
Tre områden som kommer att förändras
Konsultföretaget Accentures 2014 CMO Insight-rapport har temat CMOs: Time for digital transformation. Or risk being left on the sidelines. Syftet med undersökningen var att pejla läget med seniora marknadsansvariga angående den digitala förvandlingen och förstå deras utmaningar.
Vad säger undersökningen? 78% av de tillfrågade (10 branscher, 581 seniora marknadsansvariga i 11 länder) trodde att marknadsföring kommer att genomgå en fundamental förändring över nästa femårsperiod. Vilka är då de områden där det kommer att hända saker?
De listar tio olika områden, jag bjuder på topp-tre med några korta kommentarer:
1. förmåga kommer att bli en kärnkompetens inom marknadsföring: För att kunna fatta beslut baserat på de data som samlas in så gäller det att avsätta tid och kunnande. Företag kan redan idag göra realtids-analyser och göra förändringar baserat den informationen. Hur ser det ut hos er?
2. Digitalt kommer att ta mer än 75 % av marknadsbudgeten: Den som tror något annat räcker upp en hand! Inga? Nä, såklart, det här är konsekvensen av den digitala revolutionen.
3. Mobilt kommer att ta mer än 50 % av marknadsbudgeten: I vissa länder är mobil-surf redan idag dominerande. Företag anpassar sina webbsidor för bättre mobila upplevelser, eller pekplattor, i parti och minut. Men att så många av marknadscheferna gissar att de mobila marknadsinitiativen kommer att vara äta upp 50 % av marknadsbudgeten hade jag nog inte gissat.
Analys, digitalt och mobilt – men fortfarande handlar det om relationer
Analys, digitalt och mobilt, där har du tunga områden att pröva din marknadsavdelning mot eller kanske att ta ut riktningen mot. Många av oss skulle förvisso hävda att den digitala förvandlingen har varit igång ett tag då analys och teknik är vardag för somliga, men det är klart, här pratar vi riktigt stora internationella företag. Och förändring mot att se sig själv som ett digitalt företag, det kan nog tarva både tid och en viss personalrotation.
Det kan vara så att din marknadsavdelning inte är stor nog för att ha en CMT eller så är det inte relevant att ha en Growth hacker (om du kan hitta någon), men låt dig inspireras av dem. Kanske behöver du en brygga mellan IT och marknad? Kanske borde du arbeta mer agilt och testa dina digitala upplägg som en growth hacker? Kanske kan du förbättra kundupplevelsen med en ny smart funktion på din webb?
Kommer du från marknadshållet tror jag det är rätt lätt att bli mätt på all teknik-jargong, den ”digitala frälsningen” och alla digitala taktiker, kanaler och medier. Kom ihåg att i grund och botten handlar det om människor, relationer och kundupplevelser, faktiskt mer nu än nånsin tidigare. Gå inte bort dig i tekniken utan se det som ett medel för att skapa bättre kundrelationer, annars är det bortkastat.
Artikeln är skriven av