Flera stora medier driver just nu parallella spår mot både Google och Faceobook. I det ena fallet handlar det om Googles affärsmodell under GDPR och i det andra att medierna ska få betalt för sitt innehåll.
Rupert Murdoch som äger News Corp 21st Century Fox och BuzzFeeds vd Peretti vill att Mark Zuckerberg ska betala en årlig avgift för att deras innehåll visas på plattformen.
Mark Zuckerberg svarar: “I’m not sure that makes sense.”
Han vill istället sträcka ut en hand till alla medier “People come to Facebook primarily not to consume news but to communicate with people. The way we can help out the most with that is by helping out with a business model that is profitable and sustainable for news organizations.”. Alltså att tänka nytt och inte krampaktigt hålla kvar vid sina affärsmodeller.
Men Mark Zuckerberg kan tänka sig att slopa regeln att publicister med innehåll bakom betalväggar måste dela med sig av några gratis-artiklar i månaden. “basically concluded that the right decision is to let everyone set the meter where they want it to be,” kommenterar han.