I en nyligen genomförd studie visar resultaten att otroliga 47 procent av internetanvändare världen över blockerar reklam på internet.
Undersökningen genomfördes av GlobalWebIndex intervjuade 93 803 internetanvändare i åldrarna 16 till 64 år.
APAC leder med 50 procent av respondenterna som blockerar reklamen. I Europa är det 40 procent, och den siffran har varit stabil sedan 2017.
I Sverige är det runt 25 procent, enligt studier, som reklamblockerar.
Skälen som anges är att det är för många annonser på nätet (47 procent) och att de stör upplevelsen (47 procent) och är irriterande.
Intressant att notera från studien är att reklamblockeringen inte hindrar konsumenter från att upptäcka nya varumärken. De får istället sin information från sociala medier, recensionssajter och appar.
Här kan du själv ladda ned resultaten men du måste lämna din epostadress och ge tillstånd att de skickar ut reklam från GlobalWebIndex.
För att strö salt i såret visar en annan studie att endast 31 procent av videoannonser anses vara viewable (alltså kunnat ses) enligt den standard som tagits fram av Media Ratings Council (MRC).