Enligt en ny studie från OpenText så tror alltså över en fjärdedel konsumenter att AI-botar kommer ge bättre kundservice i framtiden än vad vi har för närvarande. Överraskande nog är det dock inte den åldersgrupp du först tror som har dessa höga förväntningar på robotarna.
Istället är det de mellan 35 till 54 år som säger att AI-botar kommer göra framtiden kundsupport till en mer effektiv upplevelse – hela 58 procent av de intervjuade britterna i denna ålder trodde så.
Läs mer: ”Einstein”-AI ska göra marknadsföring och kundsupport enklare
De som tillhör den såkallade “Millennial-generationen”, alltså 18-34 år, var faktiskt de som minst trodde på idén. Är det för att denna generation börjar känna sig luttrad över de många buggiga, smarta lösningar som vi sett de senaste åren?
Hursomhelst så uppgav 26 procent av deltagarna i stort att de trodde att de skulle få bättre service från en robot när man ska beställa mat på en resteurang, och 20 procent trodde att man skulle få bättre service från en automatiserad supportenhet i telefonen.