Man vet att esport är på allvar när till och med Nielsen börjar mäta

Ja, jag vet att det redan spenderas miljardtals dollar inom esport. Jag har till och med själv varit en del av den världen, i begynnelsen. Vad gör du för satsningar inom den här växande marknaden?

När Quake och Quake 2 tog fart var jag med i ett lag som spelade från kontor med snabb uppkoppling eller ifrån rostiga lagerlokaler när vi hade LAN. Men idag är esport något helt annat, det kanske till och med blir en del av de olympiska spelen.

Och du vet att något börjar bli riktigt stort när undersökningsjätten Nielsen sätter ihop ett team som ska ta fram mätprodukter för just den marknaden.
Läs också: Ska MTGs satsning på e-sport visa sig vara rätt beslut
Nielsen håller på och utvecklar mätningar som kallas för Nielsen Esports. De ska lyfta fram saker som sponsorship valuation, fan insights, custom industry research och tillhandahålla konsultation för företag i branschen.
En produkt som man tagit fram kallas för Esport24, vilket är en gemensam undersökning för turneringar. Där kommer man att mäta varumärkesexponering, format, geografisk placering så som man gör under andra sportsammanhang, som fotboll.
Produkten Fan insights kartlägger publiken, deras demografier och attityder. Fokusmarknader är USA, England, Tyskland, Japan, Sydkorea och Kina under 2017, alltså de stora marknaderna.
Ansvariga för Nielsen Esports är Stephen Master och Nicole Pike. Förutom dessa två har Nielsen även grundat ett advisory board med företag som ESL, ESPN, Facebook, FIFA, Major League Gaming/Activision Blizzard, NBA 2K League, The Next Level, Sony PlayStation, Turner, Twitch, Twitter, Unilever och Google YouTube.
“There’s a high demand for reliable, independent measurement of value in esports. We’re excited to enhance our client offerings and provide the industry with solutions that will help guide and optimize investment decisions in this exciting, growing space,” kommenterar Howard Appelbaum från Nielsen Entertainment.