Majoriteten välkomnar tredjeparts revision av annonsdata

Såväl Facebook som YouTube gick nyligen med på att låta Media Rating Council (MRC) gå igenom sajternas annonsdata. Något som hela 89% av medlemmarna i Amerikanska Association of National Advertisers (ANA) välkomnar.
I en enkät till sina medlemmar frågade ANA sina medlemmar vad de tyckte om att annonsdata från två av de största annonsplatserna på nätet nu kommer få sina rapporter verifierade av den oberoende organisationen MRC. Av de tillfrågade ställde sig 32% positiva till revisionen, och hela 57% var mycket positiva.
Det visar på den stora efterfrågan av transparens och öppenhet som finns, i synnerhet från företag som tjänar så stora pengar på annonsmarknaden. Att då få en ökad insyn i verksamheten och det resultat som de spenderade kronorna ger är något som många önskat. I synnerhet mot bakgrund av höstens avslöjande om Facebooks upphausade videosiffror.
Förhoppningsvis kommer detta leda till en ärligare annonsmarknad, där byråer och annonsörer kan lita till siffrorna för att göra informerade val om var deras budget bör arbeta för bästa effekt. För även om det finns mycket pengar i marknadsföringsbranschen, så är det inte en outsinlig källa. Något som illustreras allt för väl av den allt mer upptrappade fighten mellan de stora annonsplatttformarna (Facebook, Google, SnapChat, Instagram, TV, etc.).