En nyligen genomförd studie visar att 58% av kunderna tycker att företag kan ge dem bättre riktad reklam. De vill dessutom ha produkter organiserade annorlunda på e-handelssidor.
Det är i en studie av BlueVenn som resultaten framkommit. Över 2000 kunder i USA och Storbritannien, samt ca 600 marknadsförare deltog i studien. En av de stora fynden var att kunderna är mer öppna för riktad reklam när de handlar online nu är tidigare. Hela 46% önskar dessutom att e-handelssajterna skulle organisera produkterna efter individens personliga preferenser. Det låter ruskigt likt Predictive Sort som vi skrev om igår.
Läs även: Nu kommer Predictive Sort – Det senaste inom personaliserade budskap
Genom att studien även innefattade marknadsförare fanns det svar på frågan om varför inte reklamen var mer effektivt riktad. Det saknas helt enkelt investeringar i verktyg som gör att företag kan hantera och analysera den data de har om sina kunder. Hela 87% av de tillfrågade marknadsförarna menar att innan de får rätt verktyg ”är effektiv analys av kunddata omöjlig att genomföra.”
Trots att tekniken finns är det alltså få företag som investerat i dem. Investeringarna har huvudsakligen gått till andra typer av teknik som underlättar marknadsföringsarbetet, men att analysera den underliggande datan har i många fall lämnats till andra, menar Anthony Botibol som är marknadsdirektör på BlurVenn.
Det här sätter återigen fingret på att många företag samlar in data som de sedan inte har kapaciteten att kapitalisera på. Det är därför rimligt att fråga sig varför de samlar in denna data, men förhoppningsvis kommer allt fler bygga ut sina möjligheter att analysera data. Det är nämligen inte mängden data som är avgörande, utan vad du gör med den data du har. Kunderna väntar bara på att du ska nå dem med bättre reklam.