Shopify har ett galleri av appar som du kan använda för din e-satsning. Nu har en av de mer populära, Mailchimp, valt att skilja sig från Shopify. Nu pågår ett ordkrig om vem som var dummast.
Enligt Mailchimp handlar det om “growing concerns about Mailchimp’s app because of the poor merchant experience and their refusal to respect our Partner Program Agreement,” skriver Techcrunch.
Men Shopify tänker inte ta skilsmässan med en klackspark. Enligt dem är Mailchimp problemet.
“It’s critical for our merchants to have accurate, complete insight into their businesses and customers, and this isn’t possible when Mailchimp locks in their data. Specifically, Mailchimp refuses to synchronize customer information captured on merchants’ online stores and email opt-out preferences. As a result, our merchants, other apps, and partner ecosystem can’t reliably serve their customers or comply with privacy legislation.”
Såklart svarar Mailchimp på dessa påhopp med att Shopify varit dumma för de uppdaterade sina villkor utan att kolla med Mailchimp hur dessa skulle påverka deras business. Enligt dem skulle de nya villkoren, om de gick med på dem, påverka deras kunder negativt och att de inte kan lämna över all data, eftersom det inte gynnar deras kunder.
Men det kan lura en bov i vassen. Det är nämligen så att Mailchimp har dejtat shoppingplattformen Square bakom Shopifys rygg. Och det gör att Mailchimp nu börjat talla på Shopifys affär, något som den senare skarpt ogillar.
“We won’t compromise on that just because Shopify sees it as a competitive threat,” förklarar Mailchimp.
Summan är att du inte längre kan använda Mailchimp hos Shopify utan du får då gå över till Square. Användarna har hamnat i mitten av den här skilsmässan och vet inte hos vem man ska packa upp sina saker.