Finskägda medieanalysföretaget M-Brain köper nu upp sin tidigare samarbetspartner, norska Opoint. Utöver att man tydligt stärker sin roll i Norden, så tar man därmed också upp kampen mot konkurrenter som Meltwater eller Retriever.
Efter denna affär har gått igenom, så kommer M-Brain att kunna skryta med 16 kontor över en mängd länder, främst i Europa och Nordamerika. Det viktigaste för oss här är förstås att man nu kommer ha kontor i Finland, Sverige och Norge, utöver det rätt nära Estland.
Läs mer: SurveyMonkey lanserar produkt för appanalys
“Detta uppköp är en fortsättning på vårt mål att bli marknadsledare i norden och de baltiska länderna. Vi säkerställer vår position som ledande i vår bransch”, kommenterar M-Brains chef Kim Nyberg i ett pressmeddelande.
Datanalysbranschen har en öppen marknad framför sig – mängden data uppges växa med 28 procent årligen, medan företagen knappt hinner analysera mer än 6 procent. “För tio år sedan var problemet att över huvud taget få fram data. I dag är utmaningen att få fram det relevanta ur den enorma mängd tillgängligt data som fortsätter att växa exponentiellt”, enligt Nyberg.
Men samtidigt som mängden jobb för analysföretagen ökar, så ökar tendenserna till hopslagningar och konsolideringar, när de större köper upp de mindre i allt bredare utsträckning.