Lyxmärken måste omfamna internet eller riskera att försvinna

Marknadsförare för lyxmärken måste börja se internet som sin huvudkanal enligt en ny undersökning från Deloitte eller riskera att försvinna.

För att nå yngre målgrupper måste även lyxmärken börja använda sociala medier som marknadsföringskanal. Över 58 procent i de yngre målgrupperna använder internet för att söka information om lyxmärken som Rolex, Omega, Porsche och fler. 31 procent använder sociala medier för att hitta information om kampanjer och rabatter.

Trots att de yngre målgrupperna finns i de digitala kanalerna är marknadsförarna oroliga att internet kan få deras varumärken att förlora värde. De anser att att lyxmärken ska vara lite svåra att hitta och finnas i exklusiva kanaler.

Då glömmer de bort att 45 procent använder just internet för att hitta information om deras produkter.

“Several key aspects of the luxury sector will be unrecognisable in the next few years. The travelling luxury consumer will change the concept of national boundaries; millennial consumers will represent a significant percentage of sales volume in luxury; and the competitive forces driven by technology will continue to disrupt at a faster pace. As such, global luxury brands must overcome significant challenges in order to maximise engagement with their digitally-savvy, time-sensitive and socially aware consumers or risk being left behind.” sa Patrizia Arienti från DTTL EMEA om studien.

> Läs hela studien här