Facebook-appen har tillgång till mikrofonen i din telefon och många riktar nu misstankar om att Facebook spionerat på dem genom mikrofonen för att skicka riktad reklam till dem. Nu går därför Facebooks annonschef Rob Goldman ut och avfärdar det hela som felaktigt.
När du laddar ner en app godkänner du oftast oreflekterat vad appen behöver få tillgång till. Facebooks app får exempelvis tillgång till mikrofonen för att kunna livesända film med ljud, något som inte är orimligt. Många människor har dock varit oroliga för att de avlyssnats av Facebook i syfte att kunna nås med bättre riktad reklam.
Peter Vogt driver poddcasten ”Reply All” och skickade förra veckan ut en fråga på Twitter där han bad folk berätta om sina upplevelser som fått dem att tro att Facebook spionerar på dem via mikrofonen. Många berättade om hur de bland annat pratat om att skaffa katt, och plötsligt började få reklam för kattmat utan att ha skrivit något om det på Facebook och flera andra liknande berättelser.
Mitt i alltihop klev Facebooks presschef Rob Goldman in i konversationen och skrev ” I run ads product at Facebook. We don’t – and have never – used your microphone for ads. Just not true.”
Vissa menar att det hela kan handla om sammanträffanden, eller att reklamen funnits där sedan tidigare och att det är reklamen som triggat konversationen istället för tvärtom. Flera studier har kunnat bekräfta vad som kommit att kallas för ”ad-blindness”, det vill säga att människor börjat bli blinda för annonser eftersom vi ser dem så ofta. Vi vet däremot lite om vad som händer i hjärnan när vi ser en annons, även om personen inte själv är medveten om annonsen. Därför kan det vara så att annonsen för kattmat inte registrerats medvetet, men triggat tankar på att ha en katt.
Det skulle även kunna ha att göra med data som Facebook (och många andra publicister) samlar in från olika tredjeparter. Personen kanske har gillat eller sökt efter exempelvis katter eller katthem i andra sammanhang, men inte på Facebook. I det väldiga nät av reklamaktörer över hela jorden är det inte osannolikt att någon snappat upp ett intresse för katter. Eller så kan det helt enkelt vara en tvillingstudie som kommit fram till att just du är lik många andra som skaffar katt, och därför kanske du också vill ha reklam för kattmat.
Att Facebook skulle använda mikrofonen hos sina över 1,2 miljarder dagliga användare känns däremot helt osannolikt. Den enorma mängden ostrukturerad data blir oerhört svår att hantera, även med väldigt kraftfulla AI. Men för konspirationsteoretiker är som bekant inget omöjligt: jorden är platt, utomjordingar genomför hemska experiment på oss och Facebook avlyssnar våra mikrofoner, allt hänger säkert ihop på något sätt.