Tycker ni att det är svårt att få respons och deltagare till era sociala tävlingar? Vet ni inte riktigt hur ni ska utforma dem? Fördelen med tävlingar i sociala medier är att man engagerar sina kunder samt involverar dem i sitt varumärke.
Många tänker att för att lyckas måste man vara unik. Man måste komma på något som ingen någonsin har gjort tidigare. Idag är det extremt svårt och ibland är det tillfälligheter som gör att något slår igenom. Timing och målgruppens tolkning av en kampanj eller tävling styr en stor del av hur lyckad den kommer att bli.
Givetvis ska man inte tveka att köra tävlingar ändå, för även en enkel tävling kan få stort genomslag och oftast brukar man behöva följa några gyllene och grundläggande regler för att få bra spridning.
Enkelt eller komplicerat?
Börja med att bestämma hur komplicerad tävlingsuppgiften ska vara. Ska man dela bilden, följa ert konto eller göra en uppgift. Vissa väljer att deltagarna ska göra alla av dessa.
Välj en hashtag
Börja med att brainstorma lite olika hashtags och välj ut en för tävlingen. Glöm inte att kolla så att ingen annan använt den. En hashtag gör det möjligt för alla att följa tävlingsbidragen. Informera gärna om att konton med sekretessinställningar inte kommer att synas i sökresultaten.
Glöm inte reglerna
Många glömmer att skriva ner vad som gäller i tävlingen. Vill man skriva längre texter kan man lägga reglerna på en extern sida eller på sin Facebooksida och länka dit. Var noga med att skriva när tävlingen avslutas samt hur uppgiften ser ut.
Vad ska tävlingen innehålla?
Om man är en resebyrå kan man till exempel be sina följare att lägga upp en bild på bästa sommarminnet. Fördelen är att man får fler bidrag, nackdelen är att bilden inte kan kopplas till företaget eller varumärket. Om man istället kräver att företaget eller produkten ska inkluderas i bilden så ökar synligheten och marknadsföringsmöjligheterna men antalet bidrag kommer troligtvis vara färre på grund av att många inte vill agera reklampelare.
Fundera igenom er strategi och hur ni önskar lägga upp det och försök tänka ur målgruppens perspektiv. Vad är värdefullt och roligt för dem och vad skulle de vilja dela för ögonblick eller upplevelser med sina följare.
Artikeln är skriven av:
Sandra Friberg
Marknadsansvarig, FeedKit AB
www.feedkit.com