Skönhetsföretaget L’Oréal har tagit ytterligare ett kliv mot att ha en mer digital närvaro. Genom köpet av AR och AI företaget ModiFace vill L’Oréal bygga på sina erbjudanden till kunderna med innovativa skönhetsupplevelser.
För bara några månader sedan lanserade L’Oréal världens första smarta hårborste som lovar att veta mer om ditt hår än vad din frisör gör. Genom en rad olika sensorer kan du genom en app i telefonen få uppdateringar om hur ditt hår mår, såväl som tips för att förbättra din hårborstningsteknik.
Nu tar de nästa steg och köper upp företaget ModiFace, som gjort sig kända genom att arbeta med AR och AI för att skapa tekniker kring virtuell 3D-makeup samt färg- och hudanalyser. De har tidigare arbetat med bland annat Estée Lauder och Sephora, men genom L’Oréals köp lär det vara slut med de samarbetena.
Enligt ett uttalande från L’Oréals digitala chef Lubomira Rochet hoppas de att ModiFace kan ”stötta arbetet med att omdefiniera skönhetsupplevelsen kring innovativa tjänster för att hjälpa kunderna att upptäcka, prova och välja produkter och märken”. De vill med andra ord försöka nå nya kundsegment genom att erbjuda digitala tjänster och på så sätt få fler att upptäcka L’Oréals produkter.
Från ModiFaces sida ser man stora möjligheter med uppköpet, och deras grundare och VD Parham Aarabi menar att det skapar helt nya möjligheter att utveckla teknik kring AR och AI för skönhetsbranschen. Genom att ta en del i L’Oréals Digital Service Factory, delen som arbetar med att designa och utveckla företagets digitala verksamhet, vill man vara med och forma skönhetsbranschens framtid.
Att vi börjar se teknik som AI , AR, VR, 3D med mera ta plats i allt fler branscher är både stimulerande och förväntat. I takt med att prat om möjligheter börjar omsättas i praktik kommer även konsumenterna att få allt större nytta av de nya tekniker som utvecklas. Fortfarande återstår sannolikt en hel del arbete, och frågor kring säkerhet kvarstår givetvis när vi kopplar upp allt fler enheter. Men på det stora hela innebär detta att mer teknik blir tillgänglig, och gör företagens erbjudande till konsumenterna bättre.