MasterPass från MasterCard kommer nu till några kända nätbutiker via betalningsleverantörerna Litium, Dibs och PayEx. När ett köp ska genomföras behövs bara ett enda knapptryck – ”Buy with MasterPass” – och kunden får tillgång till sin digitala plånbok. Meningen är att förenkla köp online och öka antalet genomförda köp.
Konsumenter använder i allt större utsträckning mobila enheter som smarta telefoner och surfplattor för att göra inköp. Samtidigt uppger 39 procent att de avbrutit påbörjade köp bland annat på grund av betalningsprocessen.
I slutet av året lanseras MasterPass i Sverige och Norge. Konsumenterna som använder MasterPass slipper ange kortuppgifter, personuppgifter och adressuppgifter eftersom dessa uppgifter lagras av konsumentens bank.
Ett stort antal svenska och norska kort kommer att vara anslutna till tjänsten innan året är slut. Dessutom fungerar MasterPass hos 250.000 butiker i 24 länder världen över.
Bland de drygt 400 kunder som kommer att få tillgång till Masterpass finns Teknikmagasinet, Adidas, ÖoB, Gudrun Sjödén, Life, OBH Nordica, Jollyroom och Nordicfeel.