Volvo är fortfarande det mest positivt omtalade varumärket i Sverige under 2019 enligt YouGov BrandIndex, men ICA och Swish knappar på Volvo. SJ är det varumärke som har ökat mest.
I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken dagligen i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning om olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda.
YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit positivt omtalade under 2019, dvs varumärkenas Buzz.
Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om i Sverige för sjunde året i rad. Med en Buzz-poäng på 25,9 har Volvo tappat sitt momentum och föregående års försprång till ICA (24,7) och Swish (23,8)
Willys och Lidl har tillkommit på den svenska topp-tio-listan och hamnar på nionde respektive tiondeplats. Lidl toppade också listan på varumärken som har förbättrats sin ställning mest under året (1 februari i 2018 till 31 januari 2019) när det gäller helhetsintryck bland kvinnor.