Under Golden Globe galan i helgen såg vi inte bara massor av exempel på ställningstaganden kring kampanjerna #metoo och #timesup, utan även LinkedIns nya kampanj ”In it together” som syftar till att visa upp nätverket som relevant inte bara för typiska affärsmän, utan för alla typer av yrkesverksamma.
LinkedIn har under flera år byggt sitt varumärke som affärsnätverk, vilket fått till följd att många förknippar det med typiska affärsmän med vita kragar och svarta kostymer. Nu vill LinkedIn försöka ändra på bilden och visa upp sig som en plats för såväl konstnärer och lärare, som cowboys och MMA-fighters.
Under parollen ”In it together” vill de visa upp olika människor och deras passion för sitt arbete och yrkesval. Filmerna har gjorts i svart-vit dokumentärstil för att låta berättelserna få ta plats framför det visuella intrycket. Under 12 veckor kommer sedan kampanjen att rulla, och det är en välintegrerad marknadsföringskampanj som innefattar digitala displayannonser, sociala mediaannonser, onlinevideo, utomhusreklam på såväl reklamskyltar som utomhusskärmar, radio, podcasts, sökmotorreklam samt samarbeten med olika aktörer.
Kampanjen fokuserar dock på fyra amerikanska städer, Atlanta, Philadelphia, Los Angeles och San Francisco. Effekten på dessa fyra platser kommer sedan att jämföras med kontrollstäder som inte nås av reklamen, för att kunna göra en reell utvärdering.
LinkedIns personal har fått ge förslag på personer som kan vara intressanta att ha med i kampanjen, och alla deltagare har ställt upp gratis för att berätta varför de tycker om att vara på LinkedIn. Effekterna har dock redan börjat visa sig.
Esylfie Taylor, som driver företaget Taylor Insurance and Financial Service trodde först att han blivit utsatt för en spamkampanj när kan började få mail från företag och personer som ville anlita hans företag. Allt för att han var villig att dela med sig av varför han är passionerad över sitt arbete.
Även de anställda på LinkedIn har möjlighet att dela sin anledning till att arbeta på företaget genom en intern sida. I slutet av januari kommer en av dessa att väljas ut och medarbetaren få vara med i nästa omgång av kampanjen. Nu återstår bara att se om det ger det önskade uppsvinget i antalet medlemmar, och om de lyckas ändra synen på nätverket till något mer än en plats för typiska amerikanska affärsmän.
Du kan se flera av filmerna här, och fler finns under hashtaggen #inittogether: