När Microsoft köpte LinkedIn tänkte jag “nu är det kört för linkan! eftersom det mesta som jätten rör vid blir på något sätt förstört. Se bara på Skype. Men jag måste ändå ge Microsoft en eloge för att de kämpar på. Som rika gubben i baren på Cafe Opera omringad av småtjejer.
Microsoft är verkligen det där jätteföretaget som det är så enkelt att hata. Blåa skärmar, program som inte fungerar och riktigt dålig kundservice. Hatet sträcker sig lätt över till Microsofts satsningar. Som när de köpte Skype och den tjänsten kändes bara lite sämre. Jag har verkligen inga belägg för att den faktiskt blev sämre utan den bara kändes lite mer blåskärm.
Sen blev det dags för LinkedIn att bli uppslukad av jätten. In i grottan föste man alla medarbetare och användare. Nu ska skulle minsann Microsoft bli en community, igen. Själv gick jag omkring och ruskade på huvudet och tänkte att nu är det kört för ‘linkan’.
Så vad hände då?
Ja, inte mycket. LinkedIn fick leva sitt lilla liv. På stan kallar vi LinkedIn för “vuxen-twitter”. Man liksom berättar om något bra eller dåligt som hänt på jobbet och får några likes. Inte mycket mer än så och Microsoft lät det mesta vara, kanske hade man lärt sig något från sina tidigare försök – MSN-ghost-in-town, Bing-bong-fail och Yammer-dead-as-a-hammer.
Men det visade sig vara fel. Nu är tiden för LinkedIn räknad. Det är nämligen dags för Microsoft att casha in på sin investering. LinkedIn ska in överallt. Till en början blir det nu en integrering med Office. LinkedIn ska bli som Google Drive fast där du kan göra allt med dina kontakter på LinkedIn. Du ska kunna dela dokument med dina LinkedIn-kompisar och göra dem till medarbetare i dina projekt. Kontakter kommer dyka upp i Outlook och du kommer att kunna göra kalenderinbjudningar till dem. För att komma åt allt lär du behöva bli premium-medlem och för vissa är det nog värt det, för de flesta inte alls.
LinkedIns dagar som vuxen-twitter är nu räknade. Det är dags för Microsoft att få tillbaka sin investering på 26 miljarder dollar, som nätverket kostade. Räkna med konverteringskampanjer i drivor och när det inte fungerar kommer man att låsa in det som du och jag idag tar för givet. Och då kommer LinkedIn sakta men säkert möta sitt öde … Microsoft-döden.