LinkedIn lanserar tvilling-användare och mer

Om du annonserar flitigt på LinkedIn har du tre nya funktioner att glädjas åt. Tvilling-användare, intresse-målgrupper och målgruppsmallar.

Den första och kanske den häftigaste är tvilling-användare. Funktionen gör exakt som det låter – den hittar tvillingar till dina valda målgrupper eller din “ideal customer”. Urvalen baseras på existerande kunder, besök till din webbplats och önskade användare. Funktionen fungerar även om du vill nå ut till företag och inte bara användare.

Enligt LinkedIn ska du kunna öka din räckvidd med upp till 10 gånger om du använder tvilling-användare.

“We used interest targeting on our brand awareness campaigns and we are extremely satisfied with the results so far,” kommenterar SAS Institute som testat funktionen.

Intresse-målgrupper som baseras på sökdata från Bing. Här är en tydlig integration mellan Microsoft och LinkedIn. Du kommer väl ihåg att Microsoft köpte LinkedIn för en massa miljarder.

Så, utifrån sökdata på Bing ska du kunna välja ut målgrupper efter deras intresse. Bil-intresserade, camping-intresserade etc. Enligt Microsoft ska funktionen inte kränka den personliga integriteten.

För att spara tid har LinkedIn tagit fram tjugo målgruppsmallar. Du kan helt enkelt välja en mall och köra på det, istället för att välja ut dina målgrupper manuellt.

Här kan du läsa mer från LinkedIn.