LinkedIn lanserar programmatiska annonser

Jobbnätverket LinkedIn ska följa upp sin tidigare framgång med sponsrat innehåll, och ska nu erbjuda annonsörer möjligheten att köpa programmatiska display-annonser.

Man kommer nu att kunna köpa annonser via en öppen auktion, eller via LinkedIns egna “Private Auctions”. Publiksegmenten kan komma från tredje- och förstapartsdat, och kan användas tillsammans med LinkedIns egna targeting-data kring sådant som mängden besökare på LinkedIns hemsida.

Läs mer: Allt du behöver veta om programmatic på 5 minuter

Företaget har redan testat funktionen under fjolårets tredje kvartal tillsammans med tech-företag från både mjuk- och hårdvaruindustrin, men också telekomföretag och finansiella tjänster. Och det är heller inte konstigt att man tar detta steg. Enligt uppgifter från sin senaste kvartalsrapport för 2015 så har annonsintäkterna ökat med 29 procent, och mer än hälften kommer från sponsrat innehåll.

Läs mer: DA-podden: Därför betalar Microsoft 216 miljarder för LinkedIn

Riktad annonsering kan därför vara nästa logiska steg för det sociala jobbnätverket, som överlag har en fortsatt start tillväxttakt. Men det är också något som kan ha att göra med Microsofts planerade inköp av LinkedIn – kan detta innebära att man på allvar ska konkurrera med etablerade storspelare inom digital marknadsföring som exempelvis Google och Facebook?

Behöver du hjälp med din annonskampanj på sociala medier? Klicka här.