Så här hamnar du högre på LinkedIn – uppdaterade algoritmer

LinkedIn har uppdaterat sina algoritmer under de senaste 12 till 18 månaderna och nu avslöjar plattformen vad som är nytt och hur du ska ranka högre.

Målet med de nya algoritmerna är att lyfta fram nischade ämnen som du ska kunna relatera till.

När du tänker LinkedIn ska du tänka “nischade konversationer”

Syftet är helt enkelt att få dig mer engagerad genom att lyfta fram ämnen som du specifikt tycker är intressanta. Och samtidigt lämna breda och allmänintressanta ämnen längre ned i flödet.

LinkedIn kollar efter senaste inlägg från personer som du har kopplingar till, sidor och hashtags som du följer. För att hantera all data använder plattformen en AI som avgör vilka nischade och yrkesspecifika konversationer du kan vara intresserad av.

“We know from our data that members are more interested in going deep on topics they’re interested in. Consistently, we see better conversation around niche ideas (e.g. #performancemanagement) than broad (#management),” skriver LinkedIn.

Innehållskapare med färre läsare får större fokus

Samtidigt har LinkedIn flyttat fokus från topp 1% så kallade power-users till mindre innehållsskapare. Allt för att skapa större spridning i flödet. Man kallar detta för creator-side optimization.

Format är inte lika viktigt som engagemang

LinkedIn avslöjar också att de inte lägger större vikt vid formatet (video, bild, längre artiklar etc.) utan snarare ger fokus på innehåll som skapar engagemang.

“Post things that encourage a response,” skriver LinkedIn, “If you’re posting a link, express an opinion with it.”

Hashtags gör skillnad

Om du vill blidka LinkedIn och hamna högre upp i flödet sa du använda hashtags. Men inte fler än 3 hashtags per inlägg. Det är ingen idé att ösa på med flera rader av hashtags, förklarar LinkedIn: “If a connection uses a hashtag you also happen to follow, it gets an extra boost!”

Om du vill fördjupa dig mer i detta ska du läsa det här inlägget från Pete Davies som är Product Manager på LinkedIn.