Välkommen till Dagens Analys!

Viraljsajten Lajkat startade för fyra år sedan, och för två år sedan skapades ett eget bolag för Lajkat i Schibsted-koncernen. Nu avslöjar ett internmejl att sajten skrotas och företaget läggs ner eftersom det inte finns någon lönsamhet.

För fyra år sedan skulle alla nyhetskoncerner ha sin egen viralsajt för att kunna publicera lättsmälta nyheter och skapa virala succéer. Såväl Expressens Omtalat som BuzzFeed och Huffington Post skapades och började trycka ut nyheter så sociala medier. Aftonbladet och Schbsted skapade då sajten Lajkat, som hanterades av Erik Carlsson och Ehsan Fadakar.

Fadakar blev två år senare ansvarig när sajten blev ett eget bolag i koncernen, och låg under Schibsted Growth. Sedan bara några månader drivs Lajkat av produktägaren Fanny Söderström och ansvarig utgivare Filippa Berg.

Igår förmiddag gick dock ett mail ut till Schibsteds medarbetare som meddelade att man nu lägger ner Lajkat, och hänvisar till bristande ekonomiska resultat. Martin Frey, chef för Schibsted Growth, säger i mailet att ” Vi har sedan bolagiseringen av Lajkat för två år sedan fokuserat på att skapa en stabil affär för bolaget. Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare”.

Lajkat är dock inte den enda viralsajten som har ekonomiska problem. Såväl Buzzfeed som Vice kämpar med förlustsiffror, liksom flera svenska sajter. Bland annat har mediebolaget KIT, som ägs av Bonnier Growth, gått med storförlust både 2015 och 2016 (-18 respektive -25 miljoner kr). Av de 50 miljoner som Bonnier gick in med fanns vid början av 2017 endast 6 miljoner kvar, dessutom fanns långfristiga skulder på 20 miljoner till ”koncernföretag”, vilket antyder att Bonnier gått in med ytterligare pengar.

Att skapa lönsamhet i företag vars grundsyfte är att skapa stor spridning av nyheter är med andra ord mycket svårt. Annonsintäkterna som är tänkta att finansiera verksamheter lyser med sin frånvaro, och konkurrensen är stenhård. Många menar att Facebook och Google tar allt för stor del av annonskakan, men sanningen är den att det för många annonsörer finns lite anledning av vända sig till viralsajter för att nå ut, när de lika gärna kan göra det själva men de verktyg som finns att tillgå idag.

Framtiden för viralsajter är med andra ord tveksam, i synnerhet som allt fler användare på sociala medier efterfrågar ökad tydlighet i vem som är avsändaren. Det är något som är en direkt effekt av diskussionerna kring fejkade nyheter och filterbubblor. Att försöka nå ut med en glättig yta och lättsmält innehåll lär med andra ord bli svårare i takt med att användarna blir mer kritiska, både att ta till sig och att dela material på sociala medier. Det återstår att se vad slutresultatet blir för 2017 för många viralsajter, men sannolikt är det återigen röda siffror som visas upp. Vi lär därför få se fler bolag som, likt Lajkat, läggs ner på grund av dålig lönsamhet.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.