Senaste data från onlinebetalnings-företaget Worldpay visar att det är kvinnor som oftast använder sig av mobiltelefonen eller surfplattan för att handla på nätet – även om den stora majoriteten av båda könen föredrar att handla på det “traditionella” sättet, via laptop eller stationär dator.
Rapporten konstaterade att;
- 78 procent av männen föredrar att handla online via en laptop eller stationär dator, hellre än mobilen
- 70 procent av kvinnorna kände likadant
- men 8 procent av männen föredrog helst mobiltelefonen för att handla online, medans
- 11 procent av kvinnorna shoppade mobilt
Det visar sig också att det främst är klädföretag som erfarit den största uppgången från mobilhandel – hela 60 procent av shoppingrelaterade mobiltrafiken går till modeindustrin.
Om man vill dra något mer stereotypa slutsatser från studien så kan man därför säkert göra det, även om undertecknad undviker sådant i onödan…
Det är i varje fall inte första gången det visar sig att kvinnor leder den mobila utvecklingen. I våras rapporterade vi exempelvis om en annan studie där det visade sig att det är främst kvinnor som använder sig av smartphones när de surfar och handlar på nätet.