Facebook meddelade i fredags att de avser införa en kontroll av de sajter som publicerar nyheter på plattformen. Kontrollen visar sig nu bestå av två enkla frågor, som enligt bedömare världen över mer för tanken till varumärkeskännedom än trovärdighet.
De två frågor som Facebook tänkt använda som kontroll av hur trovärdig en nyhetssajt är läcktes i förrgår av sajten Buzzfeed, och kritiken låter inte vänta på sig.
De två frågorna är:
Känner du igen den här sajten?
– Ja / Nej
Hur mycket litar du på den här sajten?
– Helt / Mycket / En del / Knappt / Inte alls
Enligt flera analytiker innebär de här två frågorna snarare en större risk än trygghet för användarna vad gäller nyheter i flödet. Exempelvis är det sannolikt få som känner till de trollkonton som stod bakom flera vinklade nyheter under det amerikanska presidentvalet. De som känner till dessa sajter är dock troligtvis mycket positiva till dem, eftersom de “säger som det är“. Å andra sidan riskerar stora, välkända nyhetssajter såsom CNN, CBS, NY Times etc. att få lägre ranking eftersom människor har delade åsikter om hur trovärdiga dessa är med tanke på alla utspel om fejknyheter.
Det är därför mycket viktigt att fundera på hur dessa frågor kommer att användas, om de nu ens kommer att användas. För välkända sajter finns det en möjlighet för Facebook att helt enkelt godkänna dem som trovärdiga, medan mindre välkända sajter kan få en användarbaserad ranking.
Att låta användarna bedöma trovärdigheten känns dock som ett svårt sätt att få en tillförlitlig grund att står på i detta. Just nyheter är ju ett område där människor ofta har starka åsikter, och bedömningar kan ofta ske baserat på hur väl nyheterna stämmer överens med den egna uppfattningen och inte hur trovärdig själva informationen i artikeln är.
Exakt hur ett trovärdighetsindex ska tas fram är dock svårt att svara på, och det är ändå värdefullt att Facebook försöker hitta sätt att lyfta fram tillförlitliga nyhetskällor. Facebook har även bekräftat att denna undersökning endast kommer vara en del av den totala ranking som en nyhetssajt får. Även saker som lokal relevans och hur informativ nyhetssajten är kommer att påverka hur Facebook prioriterar sajten i användarnas flöden.