Enligt säkerhetsföretaget White Ops så finns det en kriminell liga som med utgångspunkt i Ryssland stjäl enorma miljonbelopp dagligen från videoannonsörer på internet. Deras vapen heter Metbot, och är ett nätverk av automatiserade webbläsare.
Mjukvaran till Methbots nätverk sitter på servrar i de amerikanska städerna Dallas och Chicago, skriver WhiteOps i sin rapport. Genom att använda sig av 600 000 verklighetstrogna men fejkade IP-adresser är det svåra att komma åt.
IP-adresserna kommer från att man hackat in sig i seriösa nättjänster som Verizon eller Comcast. Sedan används de för att generera mellan 200 till 300 miljoner visningar, som företagen sedan får betala för.
Hur många svenska medier som påverkas av nätverk som Methbots vet vi inte. Men det är nog flera som betalar för fejkade visningar.
Man lär redan ha lurat en mängd publicister, inklusive stora namn som ESPN, Fox News, The Huffington Post och många fler. Och det verkar inte finnas något stopp för det hela, skriver AdWeek.
Det finns många fördelar med digital marknadsföring, och i ärlighetens namn så måste de flesta företag idag gå över till dessa annonsformat. Men det här med att räkna visningar för betala för klick har sin baksida – och där det finns enkla pengar att tjäna på att luras, där finns det kriminella “masterminds”.
Läs mer: Blufftrafik och annonsbedrägerier största utmaningen för den digitala annonsbranschen
Branschen måste komma på ett sätt att bekämpa detta.