För de annonsörer som inte passivt vill acceptera att adblockers drar undan en stor del av deras intäkter, finns nu ett nytt verktyg från den amerikanska konsultfirman Free All Media.
Tanken bakom produkten är lika enkel som självklar: bädda in annonsen i det redaktionella innehållet, så lämnar annonsblockeraren den orörd. På köpet kan sajten ta mer betalt eftersom annonsen visas för fler. De första testen visar också på ökad interaktivitet från användarnas sida och resultatet av det, t ex om användarna lämnar en epostadress för att få något i utbyte, tillhör i första hand sajten, inte annonsören.
Om företagsnamnet känns bekant så var du antagligen med i branschen när debatten om illegal musiknedladdning rasade som värst. Företaget startades 2009 som Free All Music, med ett koncept som lät musikförlag få betalt, bland annat genom att användaren gick med på att titta på en annons för att kunna ladda ner en sång. Efter att legala musiktjänster som Pandora och Spotify gjort upplägget överflödigt, sadlade bolaget om för 18 månader sedan i riktning mot teknologi kring annonsering.