En ny studie visar att när marknadsförare har extra pengar att investera, så väljer 32 procent att lägga dem på data, analys och teknologi. Men det krävs mer än data för att leverera en personlig kundupplevelse.
Merkle har nyligen släppt rapporten The Customer Engagement Report Q3 2019 som har fokus på CRM.
För att kunna leverera en personlig kundupplevelse med relevant innehåll, krävs det att varumärken känner sina kunder. Marknadsförare som lyckas leverera en personlig upplevelse över olika kanaler har lyckats bättre med sin konvertering. Enligt studien har sökordsmarknadsföring vunnit mest på personalisering (39 procent).
E-post den viktigaste kanalen
E-post forsätter att vara en av de mest värdefulla kanalerna för marknadsförare. Hela 52 procent ansåg att e-post är den mest värdefulla kanalen för att behålla kunderna. Vidare ansåg 14 procent att e-post är den mest värdefulla kanalen för att få nya kunder.
Det krävs data för att kunna bygga en bättre kundupplevelse. En del marknadsförare erbjuder kunderna något i utbyte mot sin data. 84 procent av konsumenterna i studien uppger att de skulle recensera en produkt eller varumärke, 83 procent skulle titta på en video från varumärket, medan 80 procent skulle ge ut sin e-postadress.
Enligt Merkle är störst inte alltid bäst för att motivera konsumenterna. Det bästa sättet är att erbjuda något som får dem att känna sig speciell. Majoriteten av konsumenterna (66 procent) värdesätter upplevelsen över själva belöningen.
Vill du ta del av hela rapporten finns den att ladda ned här (du måste uppge din e-post).