Nu öppnar Microsoft upp för marknadsförare att koppla sina förstahandsdata om sina kunder till Bing Ads för att kunna nå ut med kampanjer bättre.
Det var under MediaPost Search Insider Summit som Rob Wilk, chef för North America Search på Bing, avslöjade nyheten om Custom Audiences. Genom en Data Management Platform (DMP) kommer nu marknadsförare att kunna ladda upp information från sitt eget CRM-system till Bing Ads. Såväl abonnemangsförnyelser som köphistorik och bedömt ”livstidsvärde” kommer kunna adderas för att i nästa led bättre kunna nå ut till kunder genom sökmotorn.
Först ut är Adobe, som kommer initiera tester med den nya funktionen inom fyra veckor. Ytterligare partners kommer dessutom att avslöjas inom kort menar Wilk.
Det är första gången som Microsoft gör det möjligt för marknadsförare att lägga till egen information. Inte heller Google erbjuder möjligheten att koppla egna kunddata till Adwords, men det går att koppla ihop Gmail genom verktyget Customer Match och på så sätt få in egna mailadresser.
Microsoft Bing har idag ca 150 miljoner användare och är standardsökmotorn i webbläsaren Internet Explorer. Det är därför en kraftfull möjlighet som nu görs möjlig för marknadsförare. Sannolikt kommer vi snart få se Google följa upp med en liknande tjänst, och möjligtvis kommer även Microsoft att locka över en del företag till sin annonsplattform.