Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Köp starka varumärken

Köper du aktier på börsen, men har svårt att hitta de där riktiga vinnarna? Satsa på företagen med starkast varumärke.

En ny studie av brittiska Brand Finance visar att en portfölj av företag med högt varumärkesvärde, Brand Value, skulle gett nästan dubbelt så hög avkastning under de senaste åtta åren jämfört med snittet av brittiska indexet S&P 500. Studien skiljer företag åt genom att dividera Brand Value med Enterprise Value, företagsvärdering och när den relationen nått över 30 procent räknas företagets varumärke som starkt.

Vi på Dagensanalys.se blir inte alls förvånade över att ett bra varumärkesbygge leder till framgång för ett företag, först gentemot konsumenter och som en konsekvens av det på aktiemarknaden. Brand Finance tar inte upp den rätt så uppenbara frågan om varför aktiemarknaden inte lyckats räkna in denna parameter i sina förutsägelser.

Läs mer: Brand Finances pressmeddelande.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.