Fyra företag med bas i Holland har lanserat en ny produkt inom Programmatic Buying på den Europeiska marknaden där Coca-Cola var den första annonsören att köpa ”DOOH” med den nya budgivningsmotor.
Från och med nu, erbjuder Platform161, MyAdBooker, CS Digital Media och Cadreon möjligheten att köpa utomhusreklam i realtid. Coca-Cola anslöt till upplägget under deras julkampanj 2014.
Inventory som vanligt vis handlas offline är nu integrerad och förberedd till Programmatic Buying.
MyAdBooker, i samarbete med CS Digital, har utvecklat en SSP (Supply Side Platform) för DOOH (Digital Out Of Home). Platform161 har utvecklat den första budgivningsmotorn till denna SSP i sin DSP (Demand Side Platform): och genom denna anslutning, kan annonsörer nu köpa annonser på digitala utomhusskärmar i realtid.
Fördelen, enligt gänget bakom lanseringen, är att annonsörer nu kostnadseffektivt kan införa DOOH-kostnaden i sin marknadsmix, genom att optimera räckvidden mot deras målgrupp i realtid. Denna innovation underlättar förmågan att köpa annonser på utomhusskärmar och parallellt i mobilen, video, display och socialt via en och samma DSP och dessutom tidstyra specifika målgrupper genom automatiserad handel.
Teknologin kan bli mätt på vilka timmar som (t.ex. studenter, affärsresenärer eller shoppingintresserade) särskilda människor använder kollektivtrafik som mest. T.ex. så tillåter det annonsören att omedelbart besvara och köpa annonser baserat på specifika händelser när specifika tåg ankommer. Ankomsten av tågen är upptäckbar genom Kinect teknologi (bild-igenkänning) – och på detta sätt kan annonsören annonsera baserat på rusningstid.