Välkommen till Dagens Analys!

Kontohysteri utan konverteringsplan – fem enkla tips till framgång

Alla jagar just nu konton. Man gör allt för att få användare att logga in så att de lämnar sina användaruppgifter och spår av beteendedata, information som webbplatsägare kan kapitalisera på.

Man ska kanske ta sig en funderare och sätta användaren i fokus istället för bara den egna affären.

Om användaren hamnar i fokus med enkla bra och innehållsrika tjänster – som dessutom ger användarna ett mervärde – kommer de gladeligen att skapa ett konto.

Men om man bara vill tillgodose sin affär och dessutom har många svåra flöden i kontoskapandet när de skall logga in, då skapas bara en massa irritation.

Om en webbplatsägare ber en besökare att skapa ett konto, skapas samtidigt ett löfte som måste uppfyllas…

Här är mina fem enkla tips för en framgångsrik relation med användarna:

  1. Sätt alltid användarna i fokus. Fråga dem vad de gillar/ogillar med det ni levererar. Alla som har en relation med någon gillar att tycka till, använd detta. Alla framgångsrika företag lyssnar på sina kunder/användare och anpassar och förbättrar sina produkter och tjänster till dem.
  2. Bjud in användarna i er produktutveckling. När man skall lansera nya produkter och tjänster bör man bjuda in dem och visa och förklara några olika alternativ med referensobjekt som man vill efterlikna eller slå. Att bedöma nya produkter och tjänster är svårare än att bedöma befintliga, därav bör man bjuda in dem i en diskussion
  3. Gör multivariata tester av nya produkter och tjänster. Testa många olika alternativ samtidigt och låt data tala. Lägg prestige och eget tyckande åt sidan och låt användarnas resultat stå till grund för era beslut.
  4. Anpassa allt till de olika kanaler som finns. När kunder/användare använder produkter och tjänster och har dem fysiskt i handen tenderar de att använda mer tid med dem. De lägger ofta mer tid på att läsa en fysisk tidning en vad de gör digitalt. När man läser en digital tidning spenderas halva tiden jämfört med en papperstidning, fast det vägs upp mot att man besöker den digitala utgåvan oftare. I slutändan spenderar läsaren lika mycket tid på den digitala utgåvan som den tryckta.
    I mobilen slösurfar läsaren och ibland mailar artiklar till sin egen dator för att konsumeras senare när man är vid sin desktop. I mobilen spenderas det mindre tid så därför bör publicisten anpassa sitt innehåll till den kanalen. Lansera aldrig en ny tjänst eller produkt som inte fungerar i alla kanaler.
  5. Testa, testa, testa, sluta aldrig att testa och utmana. Användarbeteendet förändras hela tiden och användarna vänjer sig vid olika saker. Vissa saker kan vara bra att de är lika så att man känner igen sig i sina befintliga ingångar, andra bör kanske förbättras. En sak som är säker är att allt alltid kan förbättras. Du är bara så bra som dina senaste resultat, som idrottare brukar säga. Om du inte konstant förbättrar dig kommer någon annan att göra det och ta dina konsumenter.

loggain