Konsumenter vill att detaljhandeln ska satsa på AI och AR

Två tredjedelar av konsumenterna anser att detaljhandeln borde prioritera teknologier som artificiell intelligens (AI) och augmented reality (AR), det visar ny forskning.
Sju av tio (70 procent) konsumenter vet vad AI är och tror att teknologin kan förbättra deras shoppingupplevelse, men 66 procent har ännu inte stött på AI i detaljhandeln, det visar Vista Retail Supports senaste rapport.
Sju av tio konsumenter säger även att de skulle vara trygga med att använda en AI-baserad virtuell assistent för att handla.
Majoriteten av de svarande ansåg att mode- och elektronikaffärer skulle dra mest nytta av att börja använda AI och AR.
“Respondents cited their biggest complaints as items being out of stock, a general lack of customer service advisors present in stores and too much time spent queuing at checkouts. These are all areas that can be improved by existing technologies such as AI-based virtual assistants and apps that allow shoppers to pay on their smartphones instead of joining lengthy queues”, kommenterar James Pepper, technical services director, Vista Retail Support.