Det här låter galet men hela sjuttiofem procent av tittarna ser inte vem som är annonsör eller vilken produkt som marknadsförs trots att man följer visningsregler om två sekunder när man mäter annonseffekten.
Annonsleverantören STRATA ville veta om visningsreglerna fungerar och om konsumenterna faktiskt hinner se vem som är annonsör samt vad det är för produkt eller tjänst i annonsen. STRATA intervjuade 654 personer och det visade sig att endast 25 procent av tittarna kunde göra det. Hela 75 procent kunde alltså inte det vilket innebär att annonsören kastar pengar i sjön trots att publicisten följer alla regler.
Läs också: Det är ännu inte möjligt att nå 100 procent viewability
Studien avslöjade att tittarna behöver minst 4 sekunder för att identifiera både annonsör och produkt eller tjänst som var med i annonsen.
Läs också: In-screen regler får tummen upp i England
Studien avslöjade också att 41 procent av tittarna hoppade över annonsen innan de kunde identifiera någonting. De gav anledningar som att de hade bråttom (40%), att de hade sett annonsen tidigare (20%), annonsen är för lång (15%) och att de inte var i rätt målgrupp (12%) till varför de hoppade över annonsen.
“The challenge of measuring viewability across different vendors and multiple screens is an on-going challenge, but an agreed upon standard across the industry will help determine ROI and ad effectiveness over time.” sa STRATA om resultatet.