Jacob Nyborg från Maserati valde Accenture utan upphandling för att hantera sin digitala marknadsföring. På liknande sätt som Vatikanstaten gjorde för några veckor sedan då de valde en ny leverantör. Är reklambyråerna på väg att ersättas av konsulterna?
Här är ett byråförvärv som levererar. Accenture och uppköpta Karmarama i London vann i vintras det prestigefyllda globala kontot för Maserati sportbilar.
Ett tecken på hur djupt rotade konsultbolagen är inom större beställare och hur de kan påverka beslut från insidan.
Accenture Interactive ska sköta Maseratis data-drivna marknadsföring, digitala leverans och alla kreativa tjänster framöver.
Accenture Interactives Joydeep Bhattacharya berättar i samma vända att de tror det enbart är en tidsfråga innan konsultföretagen tar över från mer traditionella aktörer som top-of-mind när en annonsör vill veta vilka digitala reklamsatsningar som verkligen skulle gynna företaget under 2018, skriver MKSE.
Maserati.com är en Magnolia open source CMS kund till italienska leverantören Openmind online (som även tagit fram samma CMS för Vespa, Pirelli, Conad och Aprilia). Här öppnas nu kanske möligheter för någon av Accentures föredragna svitpartners inom CXM? Mangolia valde nyligen att sälja vidare sin verksamhet.
“Framåtriktade företag som Maserati inser att “experience” är den nya slagfältet, med kunder som förväntar sig integrerade, mänisko-centrerade upplevelser både digitalt och fysiskt,” säger Anatoly Roytman, chef Accenture Interactive Europe, Afrika, Latinamerika.
Artikeln är skriven av MKSE.