Den Berlin-baserade musiktjänsten Soundcloud har nyligen lyckats få ett licensavtal med Universal Music, med Kayne West och Adele som stora artistnamn. Med Warner Brothers redan på tåget börjar man på allvar kunna konkurrera med den ledande stjärnan på musikströmningshimlen, Spotify.
Soundcloud har redan 175 miljoner lyssnare i månaden, mot Spotifys 75 miljoner. Vidare behöver man inte heller betala lika mycket av sina intäkter till licensavtal – Spotify gör sig visst av med 80 procent av sin vinst till att betala just sådant. SoundClouds avtal med Universal Music handlar om inte bli stämd, mer än konkreta pengaavtal.
En andledning till “ljudmolnets” framgång ligger förstås i att man inte baserat tjänsten på direkta intäkter. Användare kan lyssna på musik gratis i mycket större utsträckning än på Spotify, utan störande reklam. Vidare så satsar man på musikskapare, som i sin tur vill locka till sig lyssnare i ett allt växande (och kreativt) nätverk.
Läs mer: Nu lanserar Spotify sin videotjänst
Spotify är mer av en återförsäljare av redan utgivet musik, och levererar därmed inget direkt nytt – och saknar detta kreativa nätverk av skapare och lyssnare.
En liknelse som gjorts är att jämföra SoundCloud med Youtube och Spotify med Netflix. De förstnämnda leverar mycket användargenererat innehåll, medan de sistnämnda ger dig färdigpackat och redan framgångsrikt innehåll. Kreatörer blir kända och slår igenom på Soundcloud och Youtube – det är först då de på allvar plockas upp av betalstjänsterna Netflix eller Spotify.
Därför är hyperkreativa Youtube dubbelt så mycket värd (85 miljarder USD) gentemot Netflix – precis som Soundcloud kan bli om denna utveckling fortsätter.