Kommer nu äntligen de smarta annonserna att ersätta de dumma?

Techjätten och PC-pionjären IBM kommer att lansera smarta annonser i en snar framtid. Nu ska man anpassa sin smarta Watson-AI till reklamen; tanken är att konsumenten ska kunna fråga en annons om vädret eller hur man bäst kryddar en soppa.

IBM Watson är ett “smart” datasystem bland annat byggt kring möjligheten att just kunna föra ett naturligt samtal som med en människa. Nu kommer så Watson Ads, där man (via röst text) ska kunna ställa frågor och få svar.

Till att börja med handlar det om vädret, något som en konsekvens av att IBM för ett tag sedan köpte väderlekstjänsten The Weather Company. Watson Ads kommer därför att lanseras på Weather.com först, men man planerar att låta även tredjepartsaktörer få ta del av smarta, talande annonserna i framtiden.

Tanken är, enligt Jeremy Steinberg från The Weather Company att ge korrekta svar på ett naturligt sätt. Han säger till AdWeek att de “rör sig ifrån sökord mot ett mer naturligt språk och väl övervägda svar”.

Man ska kunna fråga saker med hjälp av röstkommunikation, menar Steinberg och exemplifierar med frågan “vad kan jag laga till middag ikväll? Baserat på maskininlärning och möjligheten till att resonera sig fram med utgångspunkt i insamlad data kan Watson gå igenom ingredienser och smakprofiler baserade på väderlek, tid på dygnet, plats och även de ingredienserna som användarna har tillgängliga – allt via dynamiska annonser”.

Du frågar annonsen om middagstips, och får både förslag och recept som ska passa dig bäst, helt enkelt. Efter det kommer såklart försäljningsbiten, när Watson-annonsen ska erbjuda dig recept, kuponger och liknande.

Om det är paradis eller helvete är kanske inte helt givet – det hela förutsätter ändå att mikrofonen hos användaren fungerar och att Watson faktiskt är så smart som den säger sig vara. Men tanken på smarta, lite mer hjälpsamma annonser är ändå intressant, och kanske just den kreativitet som branschen behöver i en tid av allt fler reklamblockerare.

Läs mer: Internettrenderna 2016