Kommer Instagram att växa sig starkare än Facebook?

Samtidigt som Facebook minskar i mindre utsträckning än tidigare tokökar Instagram.

Instagrams annonsintäkter ökad med hela 177 procent. Framgången med influencers och Instagrams relativt enkla annonshantering är ett faktum. Så frågan är om Instagram faktiskt kan bli Facebook nästa stora kassako.

Facebooks annonsintäkter ökade också med 40 procent, så det är ju inte så att den plattformen ligger i dvala. Men Instagram 177 procent ökning avslöjar att annonsörerna börjar flytta pengarna till Insta.

Antalet impressions på Instagram ökade med 209 procent och CPM (snittkostnaden per tusen impressions) sjönk med 10 procent. För Facebook var det annat då CPM ökade med 70 procent samtidigt som visningarna sjönk med 17 procent jämfört med året innan.

Idag står Instagram för 23 procent av Facebooks annonsintäkter, under andra kvartalet. Alltså ganska långt från att ta över kungadömet, men trenden är tydlig.

Om du vill gräva dig ned i mer siffror ska du klicka här.